tisdag, september 16, 2008

Skurt – Den fistade grodan med miljonskulden

Skurt hade allt: bästa sändningstid, äran att få prata med högt uppsatta personligheter, resa inom Europa på TV3’s nota och äran att bli en av Sveriges största TV-personlighet genom tiderna. Visserligen hade han Ingamay Hörnbergs hand uppkörd där bak men ser man till denne figurs ersättning för hans jobb är det ett överkomligt pris.

Skurt är dessutom den som intervjuat drottning Silvia flest gånger. Men vad hände egentligen och varför tog Skurt-eran slut?

Anledningen hittar vi 1993 på ett pappersbruk. Ingamay med handen i högsta hugg (läs; i Skurts stjärt) besökte ett pappersbruk i Skoghall för att göra en ”Så funkar det – dokumentär” om hur papper blir till. Besöket utvecklades plötsligt till ett ”Så kan det gå – inslag” när Skurt under en intervju tappade ett mikrofonskydd ner i pappersmassan. Resultatet blev en oanvändbar dagsproduktion och en miljonförlust för företaget i fråga – som efter några timmar i rättegång betalades av Skurt/TV3.

Olyckshändelsen innebar och också slutet på Skurts storslagna karriär och efter incidenten har hans framgångar dalat kraftigt.

För obetalbara återblickar – klicka dig in på www.skurt.nu och dröm dig tillbaka till vardagseftermiddagarna i början av 90-talet.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! klockrent inlägg må jag säga! =)
Mvh LieMie

(Besök gärna min blogg, spana in den nya designförändringen & dela med dig av ifall någonting saknas på bloggen.)

Anonym sa...

Scary. Det första jag tänkte på när jag vaknade i morse var Skurt och hur mycket jag älskade honom som liten. Världens bästa barnprogram, Disney Dags kan slänga sig i väggen.

Anonym sa...

Haha! Det va som fan! :)

Anonym sa...

Som liten hade jag någon form av irrationellt hat för Skurt som jag ännu idag inte riktigt kan förklara. Kanske det var rösten, kanske det var wannabe-hiphopstilen med kepsen på sned eller mest det faktum att jag till och med som barn tyckte han var jävligt störig?

Anonym sa...

hahaha, nej är det seriöst så?:p

Anonym sa...

Ja, det verkar vara så. Filip och Fredrik har iaf skrivit ett nästan identiskt inlägg i deras bok 100 höjdare från år 2004.