måndag, september 15, 2008

Mike Richter och jag

Bilden till vänster föreställer Mike Richter, New York Rangers målvakt som i början av 90-talet fick sitt stora genombrott.

Just den här bilden var min allra första hockeybild. Nu en massa år efter, när bilderna ligger nedpackade på vinden, får jag en speciel känsla när jag ser bilden. Bilden var en så kallad "specialare" och bilden satt (och sitter även nu) som första kortet i min pärm med hockeybilder.

Hockeybilder är och kommer alltid att vara en liten del av min uppväxt. Jag var ingen superbytare. Snarare tvärtom. Jag bytte knappt något alls. Alla bilderna bildade tillsammans min samling. Bytte jag bort en bild fattades en bit av mitt pussel.

Bilden på Richter bytade jag bort en gång. Jag fick följa med min äldre kusin till hans kompis (som hade tusentals) där kompisen lurade av mig den mot två random bilder på något backpar i Calgary Flames.

Precis innan vi skulle gå frågade jag om jag inte kunde byta tillbaka. Han flinade elakt och sa "Bytt är bytt". Två bilder på Wayne Gretzky, en på Mats Sundin och en på en slagskämpe vid namn Tie Domi senare kombinerat med viss övertalning från min kusins sida var Mike i min ägo igen. Först i pärmen igen - och jag var hel.

Nu ska jag springa upp på vinden, plocka fram pärmen, sniffa mig hög på doften av hockeybilder och be om ursäkt till Mike Richter. Mike Richter är och kommer alltid att vara nummer ett för mig.

Du och jag Mike. Du och jag....

Inga kommentarer: