tisdag, september 02, 2008

Revisor?

Igår sprang jag och Peter in i en kompis till honom som jag aldrig träffat förut. Det första som slog mig var hans klädsel. Han hade en svart höstrock som var relativt högt knäppt, mörkgråa byxor som på ett dolt sätt spred självförtroende omkring sig. Som grädde på mosen hade han sådana skor som låter sådär respektingivande när man går.

Vi, eller snarare DE, stod och pratade några minuter och jag stod mest och såg ut som ett tredje hjul. När de konverserat färdigt avslutade de med att komma överens om att bjuda in sig själva till en gemensam vän för att sen skiljas åt.

Så fort den uppklädde mannen lämnat oss kunde jag inte släppa hans klädsel.

- Var jobbar man för att vara klädd så?, frågade jag.
- Revisor, sa Peter på ett sätt som visade att han själv tänkt på sin kompis outfit.

Jag nickade bara förstående och kunde inte släppa den här revisorslooken. Det kan jag fortfarande inte.

Inga kommentarer: