onsdag, september 03, 2008

Linas kvällsbok?

Det regnar utanför vårt hotellfönster nere i Holland. Eller inte regnar. Snarare smattrar. Trots landets geografiska läge tycker jag att utsikten från vårt hotell andas öststat. Det är otroligt trist och fastän det är i slutet på mars månad skiftar landskapet i olika nyanser av grått. Sånär som på någon rabatt med de typiska tulpanerna som känns lika naturliga ut som Natascha Peyres dekortage.

Jag ligger och kollar på Scrubs. Skrattar lite för mig själv ibland och tycker det är lite småmysigt med en bra serie i kombination med dåligt väder.

I sängen bredvid ligger Peter och läser en bok. Jag kollar tre avsnitt - han läser hela tiden. När han tar en läspaus i mitten av mitt tredje Scrubs-avsnitt för att gå på toaletten sträcker jag på mig för att se vilken bok han läser. Han kommer tillbaka in i rummet.

- Linas kvällsbok? undrar jag och tittar upp på denna snart 30-åriga man som endast har ett par söndertvättade Y-frontskalsonger från Björn Björn på sig.
- Den är bra, muttrar han och lägger sig till rätta och fortsätter läsa.

Jag pikar honom för hans bokval var gång jag byter avsnitt.

På vägen hem från Holland läser jag också en bok - Linas kvällsbok. Pocketversionen. Jag sträckläser den. Den är inte jättebra och jag önskar innerligt att jag skulle kunna namedroppa 5-6 stycken djupa författare med respektiva tunga verk för att väga upp denna bok. Det kan jag inte. Jag är tom. Däremot; Emma Hamberg. Linas kvällsbok
. Där tar det slut.


Just nu:
Mötley Crüe & Niel Strauss - The Dirt: Confessions of the World's Most Notorious Rock Band

---

Inga kommentarer: