onsdag, september 24, 2008

Dagen jag dränkte Bert och badbrudarna

Det var höstterminen i fyran någon gång i mitten av 90-talet. Klass 4C hade precis fått sprillans nya lånekort till skolbiblioteket som låg i en avskild och tråkig byggnad en bit längre ner bland skolbyggnaderna.

Detta var första gången vi fick gå dit ensamma. Jag och två kompisar gick dit en rast. Jag lånade "Bert och badbrudarna" som precis hade kommit ut och stod på en separat hylla under "Nyheter".

Glad som en spelman gick jag hem och började läsa. Jävlar vad jag läste; jag hade svårt att släppa Bert och hans badbrudar. På kvällen skulle jag bada och såklart skulle jag läsa i badkaret. Några sidor avverkades i skummet men plötsligt hade ångorna gjort att det plastiga omslaget blivit halt och jag tappade boken rakt ner i vattnet.

Jag fick fiska upp "Bert och Badbrudarna" ur vattnet och det blev inga glada miner när jag förklarade mitt missöde för den stränga bibliotekarien dagen efter.

Jag är en man som lär sig av sina misstag. Så igår när jag skulle läsa Mötley Crüe's - The Dirt i badet tog jag säkerheten först. Save the books!

Gör ditt eget bok-bad-skydd, en manual i tre steg:
1. Besök ett nöjesfält/tivoli (Kan tipsa om Liseberg).

2. Vinn stjärnvinsten på chokladhjulet.

3. Ta ut all chocklad (De kommer att smälta annars).
Lägg sedan kartongen över badkaret och vips; du har skapat dig ditt egna BBS (Bok-Bad-Skydd)

Vissa ser säkert mitt badarrangemang som egendomligt, andra som galenskap men för mig är det ren kreativitet kombinerat med den djupaste sortens barndomsrädsla.

Gången jag dränkte Bert och hans badbrudar - den dagen vill jag aldrig mer uppleva.

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha d va ju smart:)
när jag va liten brukade jag använda hylldelen till skötbordet att lägga boken på. Den va gjord av "nät" så om man la boken uppochner kunder man ligga under hyllan och läsa samtidigt som hela kroppen låg i vattnet. Helt perfekt :D

Anonym sa...

Haha, 3 enkla steg till total lycka i badkaret.