fredag, augusti 29, 2008

Veckans gästbloggare: Fröken Plus - Kreativitet är som kärlek

Fröken plus får än en gång chansen att gästblogga här på sajten. Denna gången har hon valt att ta upp ämnet kreativitet.

--------------------

Kreativitet är som kärlek

Vi ställer frågan - Vad är det som är så bra med honom/henne?

5 år: Den är söt och brukar rita teckningar till mig

10 år: Jag vet inte. Inte när den tar min mössa iallafall

15 år: Ingenting. Sluta fråga

20 år: Den är väl trevlig och så, men ja, inget mer

22 år: Personen är KREATIV. Den suddar alla gränser för vad som är rimligt och skapar sitt eget universum

Kreativitet är väl omtalat, men svårt att förstå!

Vissa sägs vara födda med förmågan av ordet, andra lämnas utanför och tvingas vara tillfreds med oförmågan som tråkiga och värdelösa. Är det en möjlig sanning? Har inte alla en kreativ ådra? Är de inte bara oförmögna erfarenheterna och sin egen potential? Vad är kreativitet och vad frambringar en kreativit människa?

Ordet kreativitet är besläktat med creare, att skapa och frambringa - förmågan att kunna bidra med något nytt till vad som redan finns. Man får ge sig själv rätten att skapa egna regler och förutsättningar och det är fritt fram att sudda i regelboken för vad kreativtet är och hur den fungerar. Ingen har eller kan med andra ord hålla makten i sin hand och placera någon i facket som ”född med förmågan” eller ”född utan den”. Kreativitet är som kärlek - ett fenomen ingen äger eller kan bestämma över.

Jag läste om Dick Fosbury, ni vet höjdhopparen som var den första med att hoppa med ryggen först över ribban? Han blev efter sin annorlunda hoppstil medveten om att han var en av dem som var född med förmågan av ordet. Han utvecklade något nytt, han var banbrytande, han skapade sina egna regler och suddade ut allt som stod i regelboken med ett stort jävla suddigum. Idag vet vi alla hur en höjdhoppare tar sig över ribban, inte är det med magen eller fötterna först iallafall. Jag säger inte mer.

Nå, finns svaret på frågan, till vad som egentligen kännetecknar en kreativ person? Kreativitet är lite som en egenskap, nästan som att vara söt, rolig, framgångsrik eller målmedveten. Ett attribut vi använder för att persionifiera någon. Kreativitet kan vara det finaste ordet man kan använda i personifieringen av en medmänniska. En kreativ person är lika magiskt som ordet i sig självt, dess oförmåga att ingen kan säga vad det är. JAG har bestämmanderätt likväl som DU har bestämmanderätt. Samtidigt är det ändå allt vad en person kan vara eller inte vara och det säger så himla mycket. Lite som när man väljer yougurt i affären; Du väljer blåbärsmsak och Jag väljer smultron/hallon, Kreativ i mina ögon är inte Kreativ i dina ögon, Den du är kär i är inte jag kär i.

Fredagstips; ta med er det som Nalle Puh en gång sa;

Honungen är som godast precis innan man stoppar den i munnen.

Det får iallafall mig att le hela helgen. /Fröken

2 kommentarer:

Anonym sa...

kreativt sagt!

Anonym sa...

Som jag sa, Fröken Plus, en frisk fläkt. Mannen tittar på MotorsTV, de spelar fotboll på motocrosscyklar - kreativt om något.