tisdag, augusti 26, 2008

Att välja en president

Jag erkänner. Jag är dåligt insatt i politik. Dock röstar jag inte blankt. Precis innan jag röstade i förra valet satte jag mig ner någon dag innan och läste igenom partiprogrammen och kom fram till något bra.

Jag är glad att vi kan välja ett parti under ganska lugna former och så sker även genomförandet av partiernas valkampanjer. Ett tal på Gotland, i en folkpark i Älvdalen inför några 100 åhörare i publiken samt en gästföreläsning på en gymnasieskola i Härnösand. Det räcker. Det är lagom. Det är svenskt - Och jag gillar det.

Något jag har svårt att förstå är den yran som råder i USA inför valet. Hade jag inte vetat bättre hade jag trott att valet skulle hållas i nästa vecka och så har jag tänkt hela året. "Nästa vecka, nästa vecka, nästa vecka!" Vilken hausse det är där över. Som Super Bowl - fast året om och varje dag!

En valkampanj i USA kostar närmare 1 000 000 000... DOLLAR! Tänk så många Jenka man hade kunnat köpa för alla de pengarna...

Inga kommentarer: