onsdag, augusti 27, 2008

Vad är konst?

Konst är något av det mest skruvade ämnen jag vet. Vad är konst? Vem bestämmer vad konst är? Vad är inte konst?

Tänk att få gå på konstutställning. Få en broschyr över alla tavlorna. Gå sakta med händerna bakom ryggen liksom gungandes fram. Stanna framför en tavla, höja blicken och nästan liksom buga sig inför tavlan. Klia sig i skägget och bara känna hur man myser inombords. Det pirrar till lite och det är denna myskänslan som innebär att man uppskattar konst.

Vill någon lära mig hur man uppskattar konst i stil med tavlan nedan?


Var går skillnaden på resultatet av en pysseldag på lekis och en konstnärs verk?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag antar att det, som så mycket annat är upp till var och en.
Alla uppfattar konst på olika sätt och har olika uppfattningar om vad konst är.
När det gäller tavlan så antar jag att det som skiljer den från en barnteckning är att den inte är en händelse utan noga utänkt. Får man i alla fall förmoda...
Men om det gör den till konst är en fråga för sig.
Barnteckningar kan ju också vara konstfulla.
Det är en mycket intressant fråga.
Kul att du fick mig att fundera över det.
Din blogg är mycket bra!