torsdag, oktober 02, 2008

Herr & Fru Gårman

Herr Gårman ska även bli Fru Gårman. Anledning? För att det ska bli mer jämlikt. Det är en skylt! Inget mer. Hur fan orkar man hålla på?

Nu är det bara en tidsfråga innan feministerna börjar klaga på Fru Gårman. "Varför ska hon ha kjol? Varför ser det ut som att hon har rakade ben? Varför är hon smal?"

Fan, jag har lovat mig själv att aldrig ens lägga tid på att diskutera jämlikhet men nu gör jag ett undantag.

Feminster, hör upp! Anledningen till att hon har kjol, rakade ben och är relativt smal är precis som i det vardagliga livet; för att det är kvinnligt.

De flesta kvinnor trivs med att sträva efter det. True story!

Jag skiter i om det är rätt eller fel.
Jag är en realist - inte en idealist.

12 kommentarer:

Anonym sa...

true story

Mattias Lyckne sa...

För att citera mig själv från mitt blogginlägg om saken ( som hittas här - http://winterdisease.blogspot.com/2008/05/fru-grman.html ) :
"Herr Gårman är även en ordlek för "här går man", vilket ju är precis vad skylten säger. Detta får man lära sig i lågstadiet och är ett perfekt sätt att få barnen att förstå att det är där man ska gå över vägen. (även om de i slutändan skiter i det i vilket fall)
Eftersom det ska vara jämställt så måste väl då Fru Gårman vara en ordlek för "fru går man"
"Ja, nu tycker vi att alla fruar går och blir män. Då får ni det mer jämställt.""

Anonym sa...

jag tyckker att det med den där fru gårman är löjlig. snart vill dom ändra det till fru gårkvinna

Har frågestund i bloggen så hade vart kul om du ställde någon intressant fråga, fråga exakt vad som helst!

Anonym sa...

haha du har så rätt
vem fan bryr sig om en skylt
läste precis en blogg där en tjej skrev om fru gårman " men varför måste hon ha kjol"
baah
varför måste herr gåman ha BYXOR isf? han kanske vill ha kjol! gör om den skylten också.. haha nä men typ


/maria

Anonym sa...

Hade bara varit kul med en brud ist för en gubbe, det är min åsikt. :)

Anonym sa...

du har helt rätt!

Anonym sa...

Håller helt med dig, hur orkar man?

Johannes Bergkvist sa...

Hahaha. Detta började i staden Östersund(där jag bor) för 2 år sedan. Några mammor var ute och "tejpade" på kjolen på skyltarna. Blev världens hype om detta. Ska Herr-går-man vara kvinna lr man?
De gjorde ett skämt, skyltarna togs ned. Blev debatt i media. Sedan när andra städer(sedan tydligen Vägverket också?) tyckte om idén, fick mammorna beröm. sedan blev det feminist-krig.

Håller helt med. Det finns TUSEN viktigare Världsproblem att lägga pengar på, än en sketen skylt! LOL.

Anonym sa...

Jag tycker den vi har ÄR rätt könsneutral.

I många andra länder har "Herr Gårman" hatt, för att han är man, det finns inget direkt på vår övergångskylt som säger att det måste vara en man..

Inget egentligen manligt eller kvinnligt..

Jag tycker den borde vara som den är.. finns ju viktigare saker att lägga pengarna på.. där dom behövs..

Anonym sa...

Är det sant, hahahahahha. Hur kan jag ha missat detta?
Missa inte mig vet jag.
Http://ihuvudetpasandrali.blogspot.com/

Anonym sa...

det där är ju bara så sjukt läjligt , för att det ska bli mer jämställt? kom igen . det heter ju herrgårman , och med lite hjärna hör man ju : här går man . det finns ju en mening , det är där man ska gå . fru går man ! hur mycket betydelse har det egentligen ? kom igen kvinnor därute , det är väl ändå att gå till överdrift ? pleaase

Anonym sa...

Haha, om feministerna vill förändra tror jag lågvattenmärket är att klaga på en skylt som "Herr Gårman". Har dom inte vettigare saker att bry sig om i såna fall? Tycker bara att det är aningen ironiskt.